26-11-2013

2 december 2013 - Cape Coast, Ghana

Via de sms lees ik dat Pa en Ma goed aangekomen zijn! Ik ben ook vandaag om zes uur wakker. Beetje dommelen en dan uit bed. Douchen, ontbijten en om 07.40 uur vertrek ik samen met Christine, Isabelle en Peter naar de Day Care. Ze zijn benieuwd dus gaan even mee om een kijkje te nemen. Leuk! Margaret zorgt voor een leuke les en daarna mogen de kinderen buiten contact met ze maken. Ik ga bellen blazen, wat een stralende gezichtjes krijg je als je zoiets doet en wat een enthousiasme om de bellen te vangen! We nemen om 09.15 uur afscheid van Christine, Isabelle en Peter. De les gaat weer beginnen, Engelse woorden. Ik mag de les geven. Het is saai en ik probeer er iets van te maken door steeds een nieuw woord op een ballon te schrijven en dit samen te spellen en lezen. Het werkt! Dan komt Ilse van PA me bezoeken. Er volgt een lang en goed gesprek. Ga vanavond materialen halen op het kantoor zodat ik morgen een aantal activiteiten kan doen met de kinderen en tegelijkertijd wat kan opknappen. Heerlijk dit in het vooruitzicht te hebben! Verder vertelt ze dat we half december met weinig vrijwilligers overblijven. Dus een maatje voor mij zit er helaas niet in..... Ze gaat nadenken over de twee weken met kerst en oud/nieuw. Dan is de Day Care gesloten. Dit wisten ze van PA niet. Ik wil die twee weken wel nuttig bezig zijn, daarvoor ben ik hier. En de middagen, avonden en het weekend zelf invullen vind ik al pittig genoeg (al lukt dit al aardig) Na ons gesprek ga ik terug naar de kinderen. Lunchen en daarna doe ik een memory-achtig spel met ze. Als afsluiting een teken- en kleuropdracht en dan is het tijd om te gaan. Terug bij Molly even opfrissen en dan naar de supermarkt, bank en zitten bij Boabab. Had afgesproken met Christine en vrienden maar we lopen elkaar net mis. Om half vijf ben ik weer terug. Tas droppen en ik vertrek naar het PA kantoor voor 'social meeting'. Kennismaken met Grant (regionale coordinator PA). Hij begint met de uitleg en gevolgen van het stapgedrag (dronkenschap, wiet roken) van een aantal personen en de vraag om hier anders mee om te gaan ivm de risico's die je hier loopt. Oke, goed deze uitleg maar de personen die dit moeten horen zijn er niet... Uitleg gehad over de kookopdracht van vandaag en dan is het tijd om er mee aan de slag te gaan. We zijn met vier vrijwilligers vandaag en gaan Yams with Palava Sauce maken. Leuk om te doen en samen te eten! Dan krijg ik post, zo leuk! Een vol geschreven kaart van Manon, thanks! Terugwandelen naar de Junction om een taxi te pakken. Ben om 20.30 uur terug bij Molly. Bijkletsen met Tatjana en dan lekker slapen.