18-11-2022

18 november 2022 - Komenda, Ghana

Het is 4:30 en we vertrekken richting Brussel. We hebben beide veel zin om te gaan en zijn heel benieuwd hoe het is. Parkeren op P3 verloopt soepeltjes. We zien dat we lopend naar het vliegveld kunnen. In de lift aangekomen twijfelt Lars. Stond er niet dat we vanaf onze gehuurde parkeerplek met een pendelbus naar het vliegveld zouden worden gebracht? Ai... ja dat klopt. Snel terug naar de auto, kaartje afrekenen (3 euro voor 15 minuten....whaa wat zou 9 dagen parkeren daar hebben gekost?) en door naar de juiste parkeerplek. De bus komt aanrijden als we de parkeerplek uitlopen. Instappen en gaan. Op naar het vliegveld! Waarschijnlijk wil de buschaffeur zijn rondetijd verbeteren....racen dat tie doet.

Het inchecken verloopt soepel. Eenmaal binnen gaan we aan de koffie met carrotcake. Daarna wat rondlopen en bij de gate aangekomen gaat het wachten beginnen, er zitten veelal Ghanesen en mensen uit Togo op deze vlucht. De vlucht heeft een half uur vertraging wegens technische problemen maar vertrekt gelukkig en zo zitten we om 12:30 in de lucht!

We hebben een prima vlucht die rustig verloopt. Weinig tot geen moment dat film kijken op het scherm mogelijk is door de technisch storing dus het is 6.5 uur kletsen, eten/drinken, slapen en  rondkijken. In de luchthaven Kotoka aangekomen ben ik verrast, er is van de enorm chaotische en vieze oude luchthaven niks meer te zien. Alles is opgeknapt, het uitchecken verloopt soepel en men is zeer vriendelijk. Op de koffer moeten we een tijdje wachten en dan de laatste controle voordat we de grote hal in lopen om op zoek te gaan naar een taxi. De blauwe kaart inleveren en daar gaan we! Welkom (back) in Ghana!
Ik kijk rond of ik een taxichauffeur kan aanspreken en tot mijn grote verassing zie ik Annelies staan!

Wat een leuk weerzien en wat een verassing! Annelies en Nol zijn sinds gister in Accra en hebben inkopen gedaan voor Ko-sa. Nol heeft alleen malaria dus ligt in het appartement bij Embassy Gardens te slapen. We vertrekken in hun auto van het vliegveld en rijden naar het appartementen complex. De geur, chaos en indrukken geven een vertrouwd gevoel, terug in Ghana. Lars kijkt zijn ogen uit en stelt allerlei vragen, Annelies en Nol wonen al 15 jaar hier dus het is geen moment stil in de auto, zo leuk! Inchecken en even opfrissen in ons appartement dat het super netjes en ruim uitziet. Om 20:00 hebben we afgesproken bij het appartement (dat in hetzelfde complex zit als ons appartement) van Annelies, daar is het weerzien met Nol. Samen vertrekken we in hun auto naar Bistro 22 om daar een happie te eten. Leuk tentje, goeie sfeer, lekker eten, een gin tonic en goed gezelschap! Een geslaagde 1e avond in Ghana.

1. Nienke ter Maat:
    20 november 2022
    Up you go 👊
  2. Lia Nummerdor:
    21 november 2022
    Leuk om weer jouw avontuur te mogen volgen ❤️
  3. Dorien:
    24 november 2022
    Geweldig remke leuk dat we zo mee mogen genieten van jullie reis