22-11-2013

24 november 2013 - Cape Coast, Ghana

Vandaag mijn laatste werkdag van deze week. Dan zit de eerste week erop. Wat een wervelwind aan ervaringen en gevoelens z'on eerste week zeg! Dat kun je je niet voorstellen vanuit Nederland....al dacht ik dat wel een beetje te kunnen door alles wat ik gelezen en gehoord heb. Vandaag vertrek ik na mijn werk naar Ko-Sa Beach Resort. Een weekendje contacten op doen, relaxen op het strand en kennismaken met de Nederlandse eigenaren. Zin in! Maar eerste wassen, ontbijten en op naar mijn werk. Daar begint de dag met huiswerk klaarleggen. Daarna is het play time. Marie voelt zich niet goed dus gaat naar huis. Tijd om te starten met het programma dat we gister hebben voorbereid. Het thema is butterfly. Ik start met het spel 'catch me'. Filmpje volgt! Daarna begint het ballonnenfeest en als iedereen moe is mogen ze een vlinder kleuren....ijverig gaan ze aan het werk! Verder wat meer gesproken met Margaret. Leuk hoe ze vertelt. Ook veel foto's bekeken gemaakt door vorige vrijwilligers. Om half drie ben ik terug bij Molly. Haar dochter is er ook. Leuk gekletst en dan ga ik mijn tas pakken. Ik vertrek naar Boabab om een reisverhaal te plaatsen en word om 15.45 uur opgehaald door een taxichauffeur geregeld door Francis en Eric. Een indrukwekkende taxirit. Prachtig uitzicht van zee en palmbomen aan de ene kant en hele arme wijken aan de andere kant. Het laatste stukje rijden we over een hele slechte weg en komen uiteindelijk aan bij Ko-Sa. Prachtig strand, ruwe zee, sfeervolle kleine, simpele en kleurrijke huisjes. Ik word verwelkomt door een Ghanese medewerker en naar mijn cottage gebracht. Douchen en kort bellen om Pa en Ma te vertellen dat hun verblijfplaats super is! Dan ga ik naar de zitplaats/restaurant. Daar ontmoet ik de eerste twee eigenaren. Leuk welkom! Even later komen Annelies en Nol me verwelkomen (andere twee eigenaren). Leuk gekletst met hun en gekregen waarvoor ik de keuze heb gemaakt om dit weekend hier naartoe te gaan. Goed geregeld Pap! Ze vertelt waar ik mensen kan leren kennen, waar ik moet zijn voor bepaalde dingen en het belangrijkste: waar ik me nog meer voor in kan zetten. Gelijk met hun een afspraak gemaakt voor volgend weekend (en ja Pap en Mam jullie gaan mee) Ze kennen een lokale bewoner die een opvang/school is gestart in zijn wijk (zeer arme wijk). Door de weinige financiële mogelijkheden verloopt alles moeizaam. Misschien dat ik voor hem wat kan betekenen. Goed om er zelf naartoe te gaan om het te zien en voelen.
Na dit gesprek komt een Ghanese medewerker bij me zitten om me gezelschap te houden, zoals hij zelf zegt. Prachtig hoe hij me vol vuur vertelt over hoe goed het is om vrijwilligerswerk te doen, door je goede inzet krijg je veel terug van 'The Lord'..... Om half zeven ga ik eten. Macaroni, heerlijk maar door het weinige eten de afgelopen week kan ik niet veel op. Relaxt nazitten en rond achten wandel ik naar mijn cottage. Liggen en lezen. Hoor de golven in de zee. Een aantal kleine lizzards klimmen over de muren dus ben niet alleen!

1. Hanneke:
    24 november 2013
    Geweldig om je verhalen te lezen. Succes daar en veel plezier met je ouders volgende week!!