21-11-2013

24 november 2013 - Cape Coast, Ghana

Vannacht weer een nieuwe ervaring opgedaan als Nederlander in Ghana. Mijn buik is totaal van slag. Waarschijnlijk door het eten van gisteravond, dit werd die dag voor de vierde keer opgewarmd. Korte momenten geslapen en vanaf vijf uur liggen lezen en dommelen. Om half zeven ga ik eruit. Hopen dat er water is! Zin om kort te douchen..... Er is geen stromend water maar een emmer water uit de regenton doet wonderen! Ontbijten en mijn was afhalen. Dan vertrek ik naar de Day Care. Vandaag deelgenomen aan de rekenles en daarna drie activiteiten voor morgen voorbereid. Morgen is het huiswerkdag en vanaf half tien speeldag. Marie en ik hebben wat activiteiten bedacht. Na de lunch is het verhalentijd. De kinderen mogen elkaar een verhaal vertellen en ook wij komen aan de beurt. Moet even op gang komen in het Engels maar uiteindelijk lukt het best en moet het verhaal nog een keer verteld worden. Het laatste half uur is 'play time' zoals ze dat hier noemen. Alle kinderen willen met je spelen. Blijft wennen hoeveel strijd ze om jouw aandacht maken en daar word je zelf soms het slachtoffer van doordat ze je bijna omver duwen of pijn doen. Verder weer veel gezien en geleerd. Leuk om over na te denken. Wat neem ik mee en wat ga ik meer waarderen aan de Nederland.
De kinderen zijn hier heel zelfstandig en leren elkaar dingen. Ze zijn tevreden met de eenvoud, klagen niet snel. Zijn met weinig heel blij. Glimlachen veel. Ze zijn sterk, kunnen veel verdragen. Andere eigenschappen zijn dat ze elkaar graag uitlachen/voor schut zetten, moeilijk kunnen delen en dat ze elkaar commanderen.
De teacher geniet van kinderen, wil ze graag vrolijk/blij zien. Ze deelt haar voedsel altijd en zorgt goed voor de kinderen. De manier van lesgeven is gebaseerd op straffen en belonen. Iedereen moet wachten op elkaar voordat er aan de volgende opdracht kan worden begonnen en dat wachten duurt soms wel drie kwartier. Kinderen zitten van acht tot kwart voor twaalf in de les. Dan mogen ze even bewegen en lunchen. Na ongeveer half twee is het play time. Margeret is de 'headmistress' van de school. Marie en ik zijn haar vrijwilligers. Ze is vriendelijk en wanneer je haar wat vraagt geeft ze uitleg of laat het zien. Ze deelt het eten ook met ons ook al is er niet veel. Dat blijf ik zo bijzonder mooi vinden aan deze cultuur! Wel moet ik wennen aan haar manier van opdrachten geven aan ons: "do this, do that" Er is nog weinig overleg maar dat komt hopelijk vanzelf.
Met het ingezamelde geld kan ik snel veel betekenen: opknapwerk, materialen die ik hier in Cape Coast kan regelen zoals stoelen en tafels en het inrichten van een speelruimte. In Nederland ga ik veel kleine materialen zoals schriftjes, stiften, krijt, camera, lepels regelen en zal deze opsturen naar Ilse van PA. Zij regelt dat de materialen bij de Day Care komen en stuurt me foto's hiervan. Margeret vroeg om een fotoboek, of ik deze wil maken met al haar foto's van de afgelopen jaren die ze van vrijwilligers heeft gekregen. Dit ga ik in NL regelen en zal het opsturen. Dit idee kwam nadat ze het fotoboekje had gezien dat ik van Maaike, Harry, Suus en Roos heb gekregen. Na mijn werkdag is er voor mij en een andere vrijwilliger een cultuurintroductie bij Solace Bar. Eric ontmoet ons daar en samen nemen we de informatie door en bespreken veel dingen. As dinsdag ga ik in gesprek met Ilse (een Nederlandse vrijwilligers die voor PA werkt) om te kijken wat ik nog meer kan betekenen en hoe een aantal dingen geregeld kunnen worden. De introductie met Eric duurt tot vijf uur. Terug bij mijn hostfamily opfrissen en wat schrijven. Om zes uur is het eten klaar. Eet helaas weer alleen.....groenten, rijst en zoute staafjes genoemd 'yams'. Ze smaken goed! Als de andere drie thuiskomen met wat vrienden ga ik bij hun zitten. We kletsen even. Morgen vertrekken de twee Deense meiden. Om negen uur vertrekt de groep meiden en ga ik lezen. Het is warm dus slapen lukt pas laat.......