20-11-2013

22 november 2013 - Cape Coast, Ghana

Een goede nacht achter de rug en ik word om half zeven wakker. Blijf nog even liggen en neem de geluiden in mij op: pratende mensen, toeterende taxi's, muziek en zang. De geluiden die je de hele dag en avond tot in de late uurtjes hoort. Om kwart voor zeven eruit. Er is geen water vandaag dus gebruik wat water uit de regenton om me op te frissen. Ontbijten en om 07.40 uur vertrek ik naar mijn werk met de taxi (bedenk me in de taxi dat je alle geluiden en geuren gelijk zult herinneren als je naar dit land terug zou gaan) Marie tref ik bij Solace Junction en vanaf daar wandelen we samen verder. Op de zandweg komen we een paar kinderen tegen met hun moeder, op weg naar de Day Care. Ze rennen naar ons toe en geven mij en Marie een hand. De moeders zeggen gedag en laten het aan ons over. Bij binnenkomst worden we bijna omver gelopen door de kinderen. Iedereen hangt op en om je heen. Geweldig wat een enthousiasme! De les begint. Vandaag krijg ik al snel de beurt om les te geven. Biologie staat op het programma. Uitleg over groentes, hoe ze groeien, hoe je ze klaarmaakt. Wanneer ik wat groentes op het bord teken vindt Margeret het een leuk idee dat de kinderen deze groentes gaan na tekenen en de namen van de groentes erbij zetten. Iedereen gaat aan de slag! Verder vandaag kleurmaterialen gesorteerd, voorbereiden van een spel en dat spel samen buiten gespeeld, voorgelezen en ze het liedje 'helikopter' met alle gebaren erbij geleerd, wat een plezier! Na de lunch is er dictee. Marie mag deze les geven. De meeste kinderen vinden dit nog erg lastig en worden onrustig. Pittige les voor Marie dus.... Om twee uur zit de werkdag er weer op. Terug met de taxi. Nu gelijk door naar de markt. Marie gaat mee om cola te halen in een kleine supermarkt. Dan vertrekt ze naar haar hostfamily en ga ik naar Boabab voor een fresh juice en wifi! Beetje contacten met Nederland blijft nog wel fijn....je ervaringen delen! Om vijf uur wandel ik terug. Leuk gekletst met Bernie, de dochter van Molly. Ze is op bezoek. Even later bellen Wouter, Nicolette en Lars. Leuk! Daarna eten, deze keer alleen. Rijst en saus van gister met kip. Wat kleren wassen, lezen en schrijven. Dan is de dag om en ga ik slapen.....

1. Maaike:
    hee Rem,

Wat leuk dat al die kinderen zo enthousiast zijn! Als ik het zo lees begin je je draai al wel een beetje te vinden. En nu ben je denk ik op weg naar de plek waar mam en pap ook naar toe gaan. Weekend, even bijkomen hoop ik van al je indrukken deze week. Zal flink veel energie kosten. Dan na het weekend zijn pap en mam er al. leuk om ze te laten zien waar je verblijft en wat je de dag doet. Heel fijn weekend, geniet van het verblijf en eten dit weekend en tot snel. Knuffel van ons
  2. Suzanne & Lex:
    22 november 2013
    Hoi Remke, leuk om te lezen (en vandaag onderweg naar Utrecht van je vader te horen) dat je al steeds meer op je plek bent. En dat binnen één week! Fijn vooruitzicht dat je ouders al bijna onderweg zijn. Misschien kun je vanaf Kosa dit weekend al wel lekker even naar Brenu Beach om lobster te eten... We zullen aan je denken. Geniet ervan.
  3. Ivonne:
    22 november 2013
    Ha Remke, super om je verhalen te leven. Je schrijft zo leuk! Knap hoe je in een week al zoveel hebt gedaan en meegemaakt. Je hebt het hart van de kinderen nu al veroverd. Jammer dat je gastfamilie zich zo afzijdig houdt. Zou dit uit beleefdheid zijn? Misschien is het een idee om aan te geven dat je graag wilt integreren. Ik denk iedere dag aan je want de happy elephant staat op mijn tafel. Big Hug XXX
  4. Theo te linde:
    23 november 2013
    Hadieremke. hartstikke leuk om jouw verhalen te lezen. Zie het helemaal voor mij. Snuif bijna de door jou genoemde geuren op. Mijn belevenissen in Zuid Afrika, Rwanda en Mozambique komen weer voorbij. Net met pa gesproken. Kijk maar of er voor mij wellicht iets te doen valt. Frans zal volgende week wel iets vertellen. Succes en geniet er vooral van. machtige ervaring.
  5. Carola Koorman:
    24 november 2013
    Hoi meissie, alles goed?
    Denk veel aan je . Vooral genieten maar jouw kennende doe je niet anders!!!!! Fijn om te lezen dan word alles wat duidelijker, veel liefs Carola