21-12-2013

2 januari 2014 - Komenda, Ghana

Heerlijk geslapen (ondanks de benauwdheid maar gister gehoord dat dit door de Hamatan komt, dit is een bepaald weertype waar je zo benauwd van kan raken en daar zitten we nu in. Goed puffen en wat rustiger aan doen is het advies :-) We beginnen de morgen met ontbijt op de veranda. Brood met pindakaas, hagelslag en kaas. Heerlijk! Vanmorgen wat spullen naar Ko-sa brengen en dan op pad voor de verf. We rijden naar Elmina. De waterverf is er maar we moeten maandag terug voor de olieverf. Weer thuis is er thee met een stroopwafel (wat een hollandse lekkerijen hier) Om 13.00 uur vertrekken we naar het dorp waar de ceremonie voor de Chief bezig is. Nol en Annelies worden ontvangen door de commissaris van de Chief. En ik dus ook. We lopen de lange rij af om handen te schudden (+/-30) en dan mag ik tussen Annelies en de vrouw van de Chief gaan zitten. Er worden foto's gemaakt en er wordt gefilmd. Dan volgen toespraken in Fanti van verschillende belangrijke personen. Als afsluiting een gebed en dan start de muziek! Dansen op de binnenplaats van het huis van de Chief en later de straat op. Dat is hier zo leuk, je hebt gelijk een stuk of acht kinderen aan je hand en om je heen staan die contact met je willen maken. Dan gaan we naar Ko-sa om te lunchen, joloff rice. Ik maak een lange wandeling met Annelies langs de zee. Ook neem ik een duik, de zee is hier ontzettend krachtig en het water is gewoon warm. Terwijl ik het water in loop trekt een golf me mee......zo ik ben nat! Terug bij Annelies en Nol thuis neem ik een douche. Daarna lezen op de verranda. Om 18.30 uur genieten van Ghanees brood met verschillende soorten kaas uit Nederland. Smaakt goed! Leuke gesprekken met hen op de veranda. Om 22.00 uur ga ik naar bed.