20-12-2013

2 januari 2014 - Komenda, Ghana

Redelijk geslapen. Buik is nog wat pijnlijk en ik ben benauwd. Even rustig aan doen deze morgen lijkt me slim......liggen, tas inpakken, liggen, wassen, slapen, muziek luisteren en later bij Molly, Solance, de buurjongens, Tatjana en Loretta relaxen in de kamer. Molly vertelt dat er op haar farm wat dieren zijn gestolen door medewerkers van haar. De medewerkers krijgen voedsel, onderdak en loon om op de farm te passen maar sommige stelen helaas en gaan er dan vandoor. George is naar het dorp om dit te melden bij de Chief en gaat daarna naar de farm om de andere dieren te slachten en mee te nemen zodat ze niet gestolen worden. Molly vertelt dat ze al het vlees in de diepvries zal bewaren voor familie en vrienden. Straks liggen er dus een paar geiten, schapen, varkens en kippen in de diepvries hier.....
Annelies en Nol bellen met goed nieuws, Ko-sa is door de rechtbank aan hun toegewezen en de mede-eigenaren moeten opstappen. Ze zullen rond half twee bij Coast to Coast zijn om me op te pikken. Ik slik een paracetamol tablet van Tatjana. Loretta heeft voor mij een drankje tegen de buikpijn gehaald. Dan nog een flinke dosis pufjes en ik kan er weer tegen. Tassen pakken en afscheid nemen van iedereen. Met de taxi ga ik naar Baobab om mijn reisverhalen te plaatsen. Wandelen naar Philip, bewegen doet me goed, voel me iets beter. Daar ontmoet ik een opgeluchte Annelies en Nol. Veel om bij te kletsen zeg, leuk! Later een warm ontvangst in hun huis. De kerstboom wordt opgezet. De cadeautjes van mij voor hun zet ik onder het boompje en het kerststalletje uit Bolivia wordt erbij gezet. Zo....laat de kerst maar komen! Annelies zet 'we are the champions' op terwijl we genieten van een kop rooibosthee met honing en een bakje pepernoten. Daarna gaan we naar Ko-sa. Lezen en relaxen terwijl Annelies en Nol een praatje maken met alle gasten. Voel mijn buik niet meer, gelukkig! We gaan aan tafel, ik maak kennis met wat lokale bewoners. Om 19.30 uur is het eten klaar, voor mij pasta met veel groentes....mmm! Dan wordt de champagnefles ontkurkt en drinken we op Nol en Annelies en de Ko-sa toekomst! Gezellige avond, met zachte muziekgeluiden die uit het dorpje komen. Daar is het dit weekend feest. Vanaf morgen zal de Chief of the Village weer in het dorp komen wonen na 13 jaar. We wandelen er naar toe. De hobbelige zandweg is een belevenis in het donker. Onderweg komen we mensen, honden, kippen, schapen en geiten tegen. In het 'centrum' van het dorp is muziek dat uit enorme boxen knalt. En er is een groot vuur waar volwassenen en kinderen omheen dansen en bij staan of zitten.
Prachtig om te zien hoe de dorpelingen genieten. Annelies wordt mee getrokken in de danskring. Even later moet ik er ook aan geloven..... Ik krijg een doek om en word begeleid door een dorpeling. Ik leer heel wat dansbewegingen van hem. En warm dat ik het krijg al dansend dicht bij het vuur met een doek. Dan stop de dorpeling voor een groep dorpelingen die bij het vuur zitten. "There is the Chief, dance for him" roept hij. Ja....daar sta je dan met je goeie gedrag.....dansen voor de Chief! Gelukkig mag ik al gauw verder dansen rondom het vuur. Mijn 'dansleraar' vraagt of ik hem een Nederlandse dans wil leren.....dat is mijn specialiteit....niet dus! Zo sta ik een soort van kwik-stepachtige dans te doen met een Ghanees. Blij dat er niet gefilmd is! Om kwart voor elf zijn we weer thuis. Lekker slapen!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl