19-12-2013

2 januari 2014 - Komenda, Ghana

Mijn laatste werkdag op de Day Care. Heb belooft om in mijn laatste week in Ghana nog ff langs te komen om te zien hoe het gaat en om afscheid te nemen. Ik ben er om acht uur. De kinderen willen een story dus voorlezen maar! Daarna maak ik de playroom in orde en zorg dat alle activiteiten klaar staan voor straks. Met de kinderen van KG2 zingen, dansen en klapspelletjes doen tot half 10. Dan maken we een grote kring met alle kinderen van de Day Care (60) Ik zing kerstliedjes met ze. Leuk hoe uitbundig iedereen mee doet. Dan trakteer ik op pakjes drinken en een lolly. Onder enthousiast gejuich deel ik alles uit en wordt er gesmuld! Daarna beginnen de activiteiten; een kerstboom kleuren/kerstballen erin plakken, ontdekken met scheerschuim, bellen blazen/ ballon gooien en spelen met de parachute. De leerkrachten gaan terug naar hun lokaal om met wat kinderen de kerstboom te maken. De andere kinderen verzamelen zich bij de andere activiteiten. Leuk om te zien hoeveel plezier ze erin hebben. Zelf loop ik van de ene naar de andere activiteit om de kinderen te begeleiden. Om half 12 ruim ik samen met de kinderen van KG2 op, ze helpen me goed! Lunchen en daarna in groepjes spelen in de playroom, dat blijft een succes! Tijd om te gaan. Ik neem afscheid van de leerkrachten en kinderen. Spreek met ze af dat ik de laatste week nog ff langskom. Tranen voor Margereth....ze gaat me missen zegt ze en dan vooral de manier waarop ik dingen doe, vol passie. Bijzonder dat ze dit zo zegt. En fijn dat ze mijn inzet gewaardeerd heeft. Ik bedank haar voor de unieke ervaring en fijne en leerzame tijd. Dan vertrek ik en word bij de poort uitgezwaaid. Terug bij Molly ga ik liggen. Ik ben moe en heb last van de luchtwegen en buik. Om drie uur bel ik Joost voor zijn vierde verjaardag. Douchen en weer liggen.....voel me niet lekker. Het hoesten, de benauwdheid en de steken in mijn buik houden die avond aan. Tatjana geeft me iets voor de steken in de buik. Dit helpt redelijk. Ik val uiteindelijk om negen uur in slaap.