22-12-2013

2 januari 2014 - Komenda, Ghana

Nieuwe dag. Na het ontbijt vertrekken we met de verfspullen naar Abbey voor een schilderdag! Als we daar aankomen krijgen we hulp van wat bekenden van Abbey met het sjouwen van de verfspullen. Bij de school eerst maar eens het werk bekijken van de metselaar. Het dak van het andere schoolgebouw is naar beneden gekomen, gelukkig is dit gebeurd toen de kinderen er niet waren. Alles ligt onder de bamboe en riet. Als Abbey er zelf ook aankomt bedenken we met hem een oplossing voor het dak...... Daarna beginnen we met het schilderen van de twee klaslokalen. Hulp van Abbey, zijn broer, een lerares en andere bekenden. Bijzonder om te zien dat er zoveel mensen komen helpen en natuurlijk heel fijn! Het verven met rollers wil iedereen proberen. Zo sta ik momenten niks te doen, wordt mijn roller door iemand uitgeprobeerd. Morgen nog maar wat meer rollers aanschaffen. Kinderen staan door de raampjes te roepen en kijken. Het is een flinke klus, als de verf er twee keer op zit zijn we tevreden. Nol brengt lunch voor alle helpers, rijst met saus en ei. Daarna opruimen/schoonmaken. Om 15.00 uur zijn we terug in Ampanye. Zin in een douche aangezien ik onder de verf zit. Ghanezen houden er blijkbaar van om dicht naast elkaar te schilderen en dan word je behoorlijk vies! Lezen, theedrinken en een film kijken op mijn mobiel (dat is echt super Quinten) Om zes uur fietsen we naar Ko-sa. Daar ontmoet ik vrienden van Annelies en Nol. Als ik even bereik heb met mijn mobiel belt Ma, leuk! Daarna samen eten met Peggy, Sjon en Annejoeke (een Nederlandse gezin dat vanaf 1997 in Burkina Faso woont) Een gezellige avond met mooie verhalen!