17-11-2013

19 november 2013 - Cape Coast, Ghana

Dag 2! Best goed geslapen in Pink Hostel. Om kwart voor zes sta ik op. Opfrissen en dan samen met mijn kamergenoot naar de centrale hal. Daar komt Paul ons ophalen. Het duurt even voordat ons ontbijtpakket klaar is maar dan kunnen we vertrekken. Bij het busstation stap ik over op de bus. Paul gaat mee. De andere twee rijden verder met de taxi naar hun verblijfplaats. Er was leuk contact tussen ons dus jammer dat we elkaar niet gaan volgen. Bij de bushalte is het een uur wachten voordat de bus vol zit en dan kunnen we vertrekken. Veel te zien, we staan bij een markt, een chaos aan mensen, veel auto's en geluid. Straten vol met vuilnis en armoedige 'huizen'. De reis naar Cape Coast duurt twee uur dus dat valt mee. De weg is goed. Onderweg bananenplantages, groen en meer rust. De busschauffeur rijdt stevig door en er wordt getoeterd bij elke rij keuze. Aangekomen in Cape Coast neemt Stephen het over. We brengen mijn spullen naar mijn hostfamily. Korte ontmoeting daar met Molly en mijn kamergenoot (en een eekhoorn op mijn bed die mijn kamergenoot gevonden heeft en baar huisdier is geworden) Dan begint de introductie. Samen met Stephen wandelen we door de lange straat. Het is zondag dus een enorme drukte. Overal staan kraampjes, lopen mensen en rijden auto's. Hij vertelt me over de plaats en waar ik wat kan kopen. Bij de Coast Castle drinken we wat en nemen het Projects Abroad boekje door. Daarna bekijk ik de eerste souvenier winkels. We wandelen terug en zo ben ik 12.00 uur thuis. Tas uitpakken, kamer inrichten, lezen en af en toe wat kletsen. Zou graag wat helpen in de huishouding, beetje bezig zijn, maar Molly geeft aan dat dit niet hoeft. De tijd gaat langzaam voorbij. Om vijf uur komen twee vrijwilligers thuis. Ik stel hun wat vragen en ze vertellen dat ze gaan eten bij een restaurant....of ik mee wil. Dat doe ik. Met de taxi vertrekken we om 18.30 uur naar Coast Castle restaurant. Daar zijn nog meer vrijwilligers. Vijf meiden van 18 jaar. Ze zijn uitgebreid aan het praten met elkaar over hun stapavonden: dronken zijn, daten en wiet roken. Oke dat kun je dus ook doen in Ghana? Allemaal eten we wat en de rest vertrekt om wiet te roken bij iemand thuis. Ik blijf over met twee huisgenoten. We betalen en dan willen zij naar huis wandelen (twijfel bij mij omdat dit tijdens de introductie werd afgeraden maar alleen met de taxi zie ik ook nog niet zitten) Ik wandel mee. De wandeling duurt 20 minuten. Geen relaxte wandeling. Nu lig ik in bed. Hoop morgen op een goede eerste werkdag bij de Day Care. En hoop op het ontmoeten van wat nieuwe vrijwilligers waar een klik mee is......