16-11-2013

17 november 2013 - Accra, Ghana

Mijn eerste ervaringen:
Afscheid nemen kan ik niet....pff.
Op Schiphol door de douane, diepe zucht en het was goed! Daar liep ook alles op rolletjes. Veel Ghanese bevolking bij de instapplaats. Vliegen met KLM is luxe. Onderweg krijg je twee immigratiekaarten, een uur voordat je land. Deze moet je invullen. Tip 1: zorg dat je een tas hebt met alle papieren en adresgegevens van je verblijf in Ghana (dit had ik in de rugzak zitten en die zat bomvol!....niet handig) Tip 2: weet je iets niet tijdens het invullen vraag het dan aan een medereiziger (medewerkers KLM kunnen je hiermee niet helpen) Vlucht verliep heel goed en snel. Heb een film gekeken, wat geslapen en gekletst met twee Ghanezen. Aangekomen in Accra gaan we met een bus naar de aankomsthal. Tip 3: Daar je paspoort, immigratiekaarten en inentingsboekje bij je houden. Voordat je in de rij gaat staan wil men je inentingsboekje zien, checken van Yellow Fever. Dan een lange rij voor de controle. Bij de balie aangekomen moet ik mijn paspoort en het witte immigratieformulier geven, ze maken een foto van me en van beide handen en vingers één voor één wordt een scan gemaakt. Dan mag ik verder naar de bagage hal. Ik ga geld wisselen bij het kantoortje en loop dan naar de band om wachten op mijn bagage. Al snel zie ik mijn bagage komen. Tip 4: Je mag je bagage gewoon zelf meenemen als je dat fijner vindt. Er staan karren. Ze vragen wel of ze je kunnen helpen maar "no thank you, someone will pick me up" is een prima antwoord. Anders moet je geld betalen. Met mijn bagage loop ik naar de uitgang. Een drukte van jewelste daar. Allemaal mensen met bordjes. Nyame staat er ook tussen en hij herkent mijn gezicht als ik aan kom lopen. Hij springt naar voren en stelt zich voor. Dan neemt hij me mee naar de bankjes. Nyame is enthousiast en vol verhalen. Bij de bankjes ontmoet ik twee andere vrijwilligers. Leuke gesprekken en we worden met een taxi naar Pink Hostel gebracht. Daar overnachten we en morgenvroeg om zes uur vertrekken we naar onze verblijfplaats. Ik zit nu op onze kamer waar we met z'n zessen slapen. Ieder gaat morgen z'n eigen weg.....naar huis of beginnen met hun avontuur! Iedereen blijft drie tot vier weken. En ik tel er nog vier bij op. Spannend!

1. Odette:
    17 november 2013
    Ooooh, wat fijn te lezen dat je goed aangekomen bent! En wat fijn dat je nu al wat kunt schrijven! Nu kan ik rustig slapen gaan
  2. Rianne:
    17 november 2013
    Jeetje lieve rem, wat goed dit al te lezen!!! Knap hoor, al zoveel contacten! Mis je echt nu al maar vind het super fijn te horen dat je goed bent aangekomen en goed begeleid wordt! Succes morgen bij je verdere reis en bij de ontmoeting met je guesthouse!! Xxxx
  3. Marit:
    17 november 2013
    Fijn dat de reis erop zit en zo goed is gegaan! Leuk al die contacten meteen, zo zullen er nog vele nieuwe ontmoetingen volgen.
  4. Hans en Elly Betting:
    17 november 2013
    Gelukkig goede reis gehad.Nu heel veel succes daar.
  5. Nienke ter Maat:
    17 november 2013
    Ha Remke. Super dat de reis zo voorspoedig verlopen is. Het avontuur kan nu gaan beginnen. Succes en veel plezier. Liefs Nienke.
  6. Willem en rita:
    17 november 2013
    Fijn dat de reis goed is gegaan. Toch altijd spannend. Succes!
  7. Ans:
    17 november 2013
    dank je wel voor al die tips. Zijn reuze benieuwd. Veel succes en liefs van ons.
  8. Ivonne:
    17 november 2013
    Klasse Remke, wat heb je dit goed aangepakt! Ja, dat afscheid...dat is het ergste, daarna gaat 'de knop om'. Meteen leuke contacten opgedaan, info gevraagd waar nodig. Jij kunt de wereld in. Ben benieuwd naar je volgende verslag. Big Hug!
  9. Anouk & annen:
    17 november 2013
    Wat fijn om te horen dat je goed aangekomen bent in Ghana en inmiddels zul je ook wel op de plaats van bestemming zijn! Leuk om te lezen en hoop nog veel van je ervaringen en belevenissen te mogen lezen!
    Geniet van deze bijzondere tijd! X van mij en de mannen
  10. Ronald:
    17 november 2013
    Remke goes to Ghana is reality!! Heel veel succes de komende weken. Zag dat Hans en Willem al gereageerd hebben. Zal Markwin en Marco ook op de mailinglijst plaatsen.
  11. Anne-Marie:
    You go girl!!!
  12. Maaike:
    Lieve remke

ik hou van jou. hoe gaat het in gana

suus
  13. Maaike:
    Hoi Rem,

Heerlijk om jouw verhaal te lezen. Klinkt echt super goed! Dit gaat een fantastische ervaring worden, dat voel je nu al. We zijn benieuwd naar de volgende verhalen.

Liefs van ons
  14. Wouter, Nicolette en Lars:
    17 november 2013
    Fijn dat het zo goed is gegaan, gaat erg leuk worden. Geniet van deze geweldige ervaring.
    liefs
  15. Coen en Nicole:
    17 november 2013
    Hi Remke! Van mijn lieve schoonzus de link naar je reisverslag gekregen! Ga je zeker volgen! Heel veel plezier! Geniet ervan!
    Groetjes Coen & Nicole xxx
  16. Maaike Scholten:
    17 november 2013
    Wauw Remke, het is echt begonnen!! Wat fijn om te lezen hoe het met je gaat. Geniet er van!