11-12-2013

15 december 2013 - Cape Coast, Ghana

Goed geslapen, dat had ik ff nodig. Molly is al een paar dagen niet fit dus ook vandaag regel ik de ontbijttafel. Ook wel fijn om iets te kunnen doen. Samen met Loretta ontbijten. Dan met de taxi naar de Junction en vanuit daar verder wandelen. Kom onderweg een tweeling van school tegen. Zo loop ik hand in hand verder met de twee mannetjes van drie. Daar aangekomen stormt de hele klas op me af en daar schrik de tweeling van. Mijn tas wegzetten en in de kring voor het ABC kaartspel spelen. Om half negen begin ik met schilderen. Pff....zweten in die warmte. Om twaalf uur stop ik, de verf is op. Straks ff nieuwe halen zodat ik morgen het laatste stukje kan verven. Met Margaret afgesproken om het morgen ook in te richten en versieren. Ze wil maandag een kleine opening doen voor ouders. Leuk! En wat is ze dankbaar en trots. Na de lunch samen met de kinderen de activiteit van gister afmaken. Om twee uur zit mijn werkdag er weer op. Terug bij Molly opruimen, was opvouwen en ik neem een bucketshower. Dan op pad voor de verf. De wandeltocht door de lange 'winkelstraat' maar eens beschrijven: kraampjes op en aan elkaar, voor en achter je lopen Ghanezen, heel af en toe zie je een 'bruni' zoals de kinderen je hier noemen, je moet goed langs de kant lopen anders word je overreden, taxi's toeteren alsmaar, veel mensen spreken je aan; de standaard zin is 'good morning/afternoon, how are you, i'm fine, and you, i'm also fine', of ze vragen wie je bent, willen je nummer en vragen of je met ze wilt trouwen, de kinderen roepen en zwaaien naar je, de goten liggen vol afval en de geur is bijzonder, er lopen schapen en kippen, kinderen staan zich te wassen bij het kraampje van hun ouders, ik kom Steven tegen en later ook de muziekleraar van gister en Amy en Catherine (vrijwilligers) De vrouw van het verfwinkeltje is blij om me te zien, "oh there is my sister" roept ze van ver.....kom er nu voor de derde keer dus ben een goede klant ;-) Ze regelt de verf en daarna wandel ik verder naar Baobab, genieten van een verse jus en wifi. Om vijf uur ben ik terug bij Molly. Solance komt bij me zitten en ik geef haar eten, daarna eet ik zelf. George komt z'n verhaal doen en dan ga ik lezen in bed. En bellen, veel telefoontjes gehad vandaag, leuk! (Ma, Theo en Rieki, Lars en Rianne)