10-12-2013

11 december 2013 - Cape Coast, Ghana

Nacht was minder, weinig geslapen.... Sta om zes uur op. Doe wat laatste voorbereidingen voor de activiteiten van vandaag en ga dan ontbijten met Loretta. George komt erbij zitten en dan vliegt de tijd om want hij praat aan één stuk door. Aangekomen op de Day Care begin ik met bellenblazen. Daar genieten ze zo van. Als de les om half negen begint neem ik telkens een groepje van vier apart. De activiteit bestaat vandaag uit het maken van een vouwspel of je mag kleuren en het voorlezen van een verhaal. De kinderen die willen kleuren maken morgen het vouwspel en andersom. Om half elf is iedereen aan de beurt geweest en ga ik schilderen. Krijg hulp van de medewerkster die ik op Ko-sa heb ontmoet. Uniek volgens de Ghanezen, lokale vrouwen schilderen niet.....maar zij wel. Super! Om 13.00 uur zijn we klaar. Thuis douchen en dan met Ilse op pad, inkopen doen. Ik voor de 20e, ik organiseer dan een viertal activiteiten. Dit als afsluiting voordat de kerstvakantie begint. Daarna ga ik met Ilse naar Coast to Coast. Philip, Nol en Annelies zitten er ook. Bijkletsen met hun en dan samen met Ilse een feedbackformulier invullen. We wandelen terug naar Molly, onderweg zoeken we nog wat lekkers uit in een klein winkeltje....chocolade voor mij! Ben om vijf uur terug. Wat voorbereiden voor morgen, Nicolette belt (leuk!) en de was doen. Om zes uur eet ik samen met Loretta. Daarna belt Manon (fijn!) en bereid ik de laatste dingen voor. Om 18.50 uur vertrekken we voor de Social Evening van PA. Vandaag zijn Kara, Anna, Loretta en ik aanwezig. Bijkletsen met iedereen terwijl er popcorn wordt uitgedeeld. Om acht uur begint de djembee- en dansles. Pff....blijft lastig maar wat hebben we samen veel lol gehad! Na de les wat drinken en ze gaan rond met verse ananas, heerlijk! Dan is het tijd om terug te wandelen naar de Junction. Met een taxi zonder licht vertrekken we naar CSI Junction, onderweg vraagt hij of ik weet waar we af moet slaan, hij zegt dat hij het niet weet...... Later rijdt hij zonder te vragen naar de juiste plek.....hij was ons dus gewoon aan het checken. Vreemde vogels die taxichauffeurs soms. Om half tien zijn we terug bij Molly. George heeft geen licht meer en kan er nier bij om de lamp te vervangen. Aan mij de eer....zo sta ik op een tafeltje, doos en emmer terwijl George me vasthoudt en Loretta me bijschijnt met de zaklamp. Op mijn tenen kan ik erbij.....het lukt, hij doet het weer! Nog ff lezen in bed voordat ik ga slapen.

1. Theo te linde:
    11 december 2013
    Hallo Remke. Was een aantal dagen achter met het lezen van jouw verhalen. GEWELDIG. Zou er zelf dolgraag bij zijn. Creatief, flecibel handen uit de mouwen. Zie het helemaal voor me. Misschien nog de gelegenheid om ff langs te komen. Je weet nooit. Groetjes van ons allen..
  2. Ivonne:
    11 december 2013
    Ja, die neiging heb ik ook, om langs te komen.
    En dan wil ik best peertjes indraaien, niet douchen en in gammele taxi's zitten. Maar het is niet allemaal halleluja, je ziet ook veel armoede. Knap hoe je het allemaal aan- en oppakt! Veel succes met alles en een Big Hug uit een grijs en grauw Bre'voort.
  3. Maaike:
    12 december 2013
    hee lieve Rem,

Super om te horen hoe je je draai nu echt gevonden hebt. En fijn dat je nu een project hebt waar je met een goed gevoel energie en geld in kunt steken. En wat een super mooi foto's heb ik gezien bij pa en ma. Dan krijg je toch een beetje de indruk waar je verblijft. Mam wil zo weer terug!

Knuffel van Suus en Roos, liefs
  4. Markwin en Jolanda:
    12 december 2013
    Wat een verhalen! Ondanks dat het natuurlijk heel anders is als je daar bent, krijgen we een goed beeld hoe je het daar beleeft. Ze zullen je hulp daar vast erg waarderen, ook nog lang nadat je weer terug in Nederland door de spullen die je hebt kunnen kopen van de "foundation" ;) . Veel succes en plezier met alles!