08-01-2014

9 januari 2014 - Komenda, Ghana

Om zeven uur ontbijten met Loretta en Tatjana. Daarna lezen en om 08.30 uur vertrek ik naar de Day Care. Ilse vertelde dat ze gister wat kinderen van de Day Care was tegen gekomen en dat ze allemaal vroegen: "where is Miss Remke, we miss her". Verassing....ik kom vandaag! Om half negen zit ik in de taxi. Als ik verder loop vanaf Solace Junction zie ik in de verte Margaret staan met haar dochters. Ze zwaait enthousiast en roept mijn naam. Als de kinderen dat  horen komen ze op me afgestormd. Wat een enthousiast en warm onthaal! Bijkletsen en dan samen met een nieuwe leerkracht de playroom speelklaar maken. Met de kinderen uit "mijn klas" ga ik voorlezen, zingen, kletsen, knuffelen, voetballen en tekenen. Margaret vraagt aan Miss Monika of ze het certificaat voor mij in Cape Coast wil laten maken. Leuk dat ze dit doet. Wanneer Monika terug is roept Margaret me binnen. Surprise!! Ze heeft een Ghanese jurk voor me laten maken. Wat ontzettend bijzonder mooi en lief gebaar! Ik moet de jurk natuurlijk gelijk aan en aan hun reacties te zien en horen staat de jurk me fantastisch ;-) Samen op de foto met Margaret en haar familie en ook met de kinderen die me het certificaat overhandigen. Dan is het tijd om te gaan....knuffelen met de kinderen en ik neem afscheid van de leraren. Tranen voor Margaret en een dikke knuffel van haar. Ik word uitgezwaaid op de weg "bye bye Covenant, see you again". Tijdens de wandeling terug komt alles wat ik daar beleeft heb weer voorbij....mooie tijd! Met de taxi naar Philip voor mijn lunch, muesli met fruit en melk. Philip regelt een taxi die me naar Ko-sa brengt. In de taxi beleef ik weer waar ik me hier in Ghana over blijf verbazen. Na twee minuten vraagt de taxichauffeur of ik getrouwd ben. Daarna zegt hij een aantal keren dat hij me leuk en mooi vindt en van me kan gaan houden. Hij wil graag trouwen en kinderen. Nou gefeliciteerd en succes met verder zoeken! Kan hier niet aan wennen, krijg er een ongemakkelijk gevoel bij en moet dan nog twintig minuten verder met dit gevoel en gesprek voordat ik bij Ko-sa ben. Ik vraag om een taxirit van a naar b en niet om een huwelijksaanzoek, toch? Ach in Nederland denk ik vast waarom geven die mannen mij geen aandacht? Misschien ga ik dit dan wel missen ;-) Terug op Ko-sa lekker relaxen en kletsen met de mensen daar. Douchen bij Annelies en Nol thuis en dan terug om te eten. De pasta smaakt goed en daarna spelen we uno en rummikub.

1. Nellie:
    9 januari 2014
    hihi, wat een leuk stukje!
    Je kunt jou dit precies hard op horen zeggen, geweldig :)
  2. Rianne:
    9 januari 2014
    Ja hoor hihi dat is echt wat voor jou! Niet zeuren gewoon rijden!
  3. Ivonne:
    Ha Remke!
    Wat staat die jurk je mooi, past precies bij je oorbellen. Als je toch nog mocht besluiten op een huwelijksaanzoek in te gaan heb je nu jurken om uit te kiezen. Volgens mij wil niemand daar jou nog missen. Kan me dit ook helemaal voorstellen als ik de kinderen om je heen zie en lees wat je allemaal gerealiseerd hebt. Hulde!! Nog een paar dagen en je bent weer in Nederland, maar een stukje van je hart zal vast in Ghana blijven. Big Hug XXX