07-01-2014

9 januari 2014 - Komenda, Ghana

Vandaag word ik om zes uur wakker. Goed geslapen en kan nog ff nadommelen. Om kwart voor zeven ga ik douchen. Tas inpakken en ontbijten. Dan met Annelies en Nol op weg naar Abekim, de wijk waar Abbey's school staat. De kinderen zullen al wel langzaam aan het komen zijn. Als we aankomen zitten de kinderen op de veranda te wachten op ons. Hun verwachtingsvolle ogen kijken ons aan. Abbey en zijn mannen hebben gister toen wij zijn vertrokken nog heel wat werk verricht. Er is een schutting van bananenbladeren geplaatst rondom de school en buiten is alles opgeruimd, super! En dan.....dan is het tijd om de lokalen te openen. De eer is aan Abbey, hij wordt er verlegen van. Het slot eraf en de deuren gaan open! Heel voorzichtig nemen de kinderen een kijkje door de ramen en deuren. Een brede glimlach op hun gezicht.....ze vinden het volgens mij mooi geworden. Wanneer de leraren de kinderen mee naar binnen nemen zijn ze heel stilletjes alles aan het bewonderen....bij de vraag of ze het mooi vinden komt er een enthousiaste en luide reactie "yes". In beide lokalen kijk ik even mee tijdens de les. Ook leg ik aan de leraren wat uit over de materialen en afwisseling van leren en spelen. Om tien uur komen Ilse, Loretta en Carolyn de school bewonderen. Ze hebben wat cadeautjes meegenomen voor de school, super zeg! Ik geef ze een rondleiding en er volgt een gesprek met Ilse, Abbey en Joyce (leerkracht) over het plaatsen van vrijwilligers. Loretta is erg enthousiast over alles wat er gerealiseerd is en geeft aan dat ze het op haar school niet zo naar haar zin heeft. Ik vraag of ze het leuk zou vinden om als vrijwilliger op deze school te komen en van dit idee wordt ze enthousiast. Nu al de eerste vrijwilliger die geplaatst gaat worden, dat is natuurlijk geweldig! Overleggen met Joyce, zij zal haar begeleider worden en ze spreken af dat Lorette volgende week begint en twee dagen per week zal komen. Deze dag kan niet meer stuk! Om elf uur neem ik afscheid van de kinderen, leraren en Abbey. Hij vraagt me over zes maanden weer terug te zijn. Mmm....ben bang dat dit niet gaat lukken, maar ik kom terug! Totaan de weg waar onze taxi staat houdt hij mijn hand stevig vast. Ik denk dat hij het heeft gewaardeerd wat we hebben gerealiseerd. Bye Abbey school, see you again! Met de taxi naar Cape Coast. Eerst bij Molly langs. Een warme knuffel en alle kerstverhalen worden gelijk verteld. Ff omkleden en bijkletsen met George. Dan wandelen we naar Boabab om samen te lunchen. Ilse heeft post voor me meegebracht, leuk leuk! Van alle kabouterkinderen en collega's, Maaike, Nellie, Odette, Eva en Manon. Thanks! Relaxt zitten daar en bijkletsen. Daarna ga ik op zoek naar nog wat meer souveniers. Loretta houdt me gezelschap. Ik bel Eric en we nemen een taxi naar Abura en daarna naar Bonkus. Eric staat daar op ons te wachten en begroet ons enthousiast. We wandelen naar het winkeltje van zijn vrouw om de jurken op te halen. Ook daar een enthousiaste begroeting van zijn vrouw, dochtertje en vriend. Wanneer ik de jurken krijg te zien en ze mag passen worden Loretta en ik enthousiast. Wauw! Ze zijn prachtig geworden en zitten als gegoten. Dan heeft ze nog een kleine verassing voor me....tadaa....van de stof van 1 van de jurken heeft ze een tas gemaakt, nice! Alles mee en op naar CSI Junction. Onderweg stoppen bij de postoffice en halen een fan ijsje. Terug bij Molly dansen en spelen met Solance. Dan show ik mijn jurken aan Molly, twee vrienden en George...they are impressed! Thee drinken, kletsen, opruimen, tas inpakken en eten. Om kwart voor zeven stappen we in de taxi voor Social night at the office. We beginnen de avond met pineapple, popcorn en een woordje van Grant. Dan begint de spelletjes avond. Ik leer het Ghanese spel Oware en speel een potje twister. Afscheid nemen van het PA team en dan terug naar Molly. Ik drink een thee en klets nog wat met George. Daarna neem ik een douche en schrijf het reisverslag van vandaag. Het is nu 22.45 uur en ga lekker slapen. Welterusten!

1. Rianne:
    9 januari 2014