07-12-2013

9 december 2013 - Cape Coast, Ghana

Voel me vanmorgen weer wat fitter. Douchen en dan rustig op het terras bijkomen met een kopje thee. Lezen en om negen uur ontbijten. Quami komt bij me op schoot zitten en gaat tekenen. Enthousiast vertelt hij wat hij gemaakt heeft. Ik klets nog een poosje met Denise, wat heeft ze veel meegemaakt hier zeg. Om tien uur wandelen Peter, Marga, Pa en ik naar het dorp.Heerlijke wandeling langs de zee, leuk gekletst en veel gezien. Vanuit daar stappen we in een 'taxi' naar de Junction. Twee draadjes tegen elkaar en de motor start....daar gaan we. Vanuit de Junction in een tro tro naar Elmina. Prachtig ritje in een busje vol Ghanezen + vier 'brunies'. Verder in een taxi naar het weeshuis waar Marga en Peter al een aantal jaren geld en materialen doneren. We vinden David en zijn 15 weeskinderen op de plantage. Ze zijn bezig met het planten van eigen groentes. Dit zodat wanneer er niet voldoende geld is ze kunnen eten van hun eigen land. Iedereen is druk aan het werk. Marga en ik mogen de Cassaves poten.....hopen dat dit goed komt.Dan mee kijken bij de school die David heeft opgestart. Acht houten noodgebouwen en daarnaast de opbouw van de nieuwe stenen klaslokalen. David vertelt hoe ze op school werken, wat ze belangrijk vinden. Een ruimdenkende man met goeie ideeën. Ik ben onder de indruk van zijn energie. Terug wandelend vertelt hij nog veel meer. Terug in het dorpje nemen we afscheid van David en vertrekken naar Cape Coast. Eerst wat drinken en eten bij Philip en daarna wat winkeltjes langs. Om half vier met de taxi terug naar Ko-sa. Wat drinken, douchen en zitten op het terras. Het begint enorm te regenen en dit houdt een dikke twee uur aan. Annelies belt om te vragen of we bij hun thuis op de verranda komen eten. Nol haalt ons op met de auto. Aangenaam zitten daar, lekker gegeten en leuke gesprekken. Om 22.00 uur terug bij Ko-sa.