06-12-2013

9 december 2013 - Cape Coast, Ghana

Vandaag is het 'farmersday'. Een nationale vakantiedag voor alle Ghanezen. De scholen zijn dicht dus voor mij is het ook een vakantiedag. Kijken wat deze dag me gaat brengen..... Lezen, ontbijten, Wim en Marja uitzwaaien, naar het strand en als het te warm wordt lezen op het terras in de schaduw. Kijken bij de viskunsten van Peter en Pa en leuk gekletst met Marga. Terug bij Ko-sa raak in gesprek met Denise die sinds twee jaar in Cape Coast woont. Ze komt uit Canada en helpt mensen in hele arme wijken. Ze heeft een Ghanees jongentje (Quami) bij zich. Zijn moeder heeft vijf kinderen van verschillende mannen die haar hebben verkracht. Ze is depressief en kan niet goed voor haar kinderen zorgen. Denise heeft gezorgd voor medische en psychische hulp voor de moeder. Een familielid is gevraagd af en toe bij het gezin te komen kijken hoe het gaat en of ze hun medicijnen krijgen/nemen. Quami was er drie maanden geleden slecht aan toe dus is hij een tijdje bij Denise om aan te sterken. Hij is verzorgd in het ziekenhuis en heeft nu nog medicijnen maar ziet er gezond en vrolijk uit. Quami wil met me spelen en knuffelen, geniet van de aandacht! Even later klimt hij op mijn rug om gedragen te worden. Denise gebruik een Ghanese doek zodat hij veilig zit. Dat is een bijzondere ervaring voor mij! En Quami geniet volgens mij ook. Wanneer Anti dit ziet wil ze ook. En even later heb ik haar op mijn rug.....ze wil er niet meer af! Dan neem ik afscheid van hun en ga naar het huisje toe om te douchen. We eten samen met Peter, Marga en . Onder het eten begin ik me niet lekker te voelen...gauw het bed in.