05-12-2013

9 december 2013 - Cape Coast, Ghana

Het is zes uur nu en ben de avond/nacht goed doorgekomen met lezen en slapen. Vandaag is het 10 jarig jubileum op Molly's school en daar ga ik met Pa en Ma naartoe. Een bucket-shower en dan samen met Tatjana en Loretta ontbijten. Loretta mist haar familie en is in tranen. Haar verhaal kwijt kunnen doet haar goed. Tas pakken, lezen en om tien uur is de taxi er. Het schooltje staat in een wijk net buiten Cape Coast. Daar aangekomen laat Molly ons de twee gebouwtjes zien en vertelt hoe het project is opgestart en de school gebouwd. Daarna lopen we de weg die de kinderen bewandelen om bij school te komen. Als het regent stroomt er water over deze weg en kunnen de kinderen niet bij school komen. Vandaag wordt er geld ingezameld voor een brug (Pa en Ma doneren 100 cedi en het doel 'Remke goes to Ghana' doneert 250 cedi) Om half twaalf beginnen de toespraken. Pa en Ma zijn eregast en worden naar voren geroepen. Ze mogen zitten aan de 'high tabel' bij Molly, de dominee, de chief of the village ea. Geweldig! Veel toespraken later doen Tatjana, Loretta en ik de macarenadans met de schoolkinderen. Daarna dansen we samen met de moeders en Ma danst ook mee. Na 1,5 uur zijn de toespraken nog niet om maar is onze taxichauffeur er en moeten we gaan. Afscheid nemen en dan naar Ko-sa. Bijkletsen met een aantal bekenden, lezen en later om tafel met Nol en Annelies. We zetten alles op een rij voor het schooltje van Abbey. Abbey komt zondag bij Ko-sa, dan mag ik hem vertellen dat we het project financieel gaan ondersteunen en we over twee weken zelf aan de slag gaan! Zo kan Abbey de timmerman en metselaar uit zijn wijk volgende week laten starten met de vloer, muur, ramen en deuren. Verder maken Annelies en ik de eerste afspraak voor het schilderen van de school. We beginnen hiermee op 21 december. Dit gaat een geweldig goed en leuk project worden, heb zin om aan de slag te gaan! Alle afspraken leggen we vast en dan is het tijd om te eten. Dit doen we samen met Wim, Marja, Annelies en Nol. Als toetje zijn er pepernoten, uitgedeeld door het personeel met een mijter en een pietenmuts op. Gezellig relaxt avondje!