04-12-2013

9 december 2013 - Cape Coast, Ghana

Lekker slapen is gelukt zeg! Denk dat ik gister rond half tien in slaap ben gevallen en niet meer wakker ben geweest tot vanmorgen kwart voor zes. Vandaag naar de Day Care. Leuk om de kinderen weer te zien en ik hoorde van Ilse dat de speelruimte klaar is. Wassen en ontbijten. Loretta zit nog een kwartiertje bij me en dan vertrek ik. Aangekomen bij de Day Care een warm onthaal....een stel enthousiast knuffelende kinderen om me heen! Samen zingen, bewegen en voetballen. Dan begint de les en neem ik steeds groepjes van vier kinderen mee naar buiten voor een vouw- en tekenactiviteit. Wat genieten ze hiervan en ze zijn er 20 minuten geconcenteerd mee bezig. Om elf uur start ik met het afmaken van de schermen en bekijk ik de speelruimte...wauw! Daarna helpen met de lunch en zelf wat eten. Om 13.00 uur vertrekken Margeret en ik naar de Kotokraba market. We gaan inkopen doen voor de speelruimte; een spiegel, whiteboard om op te tekenen, grote speelmat, muziekinstrumentjes, stapelblokken, 2 speelgoed bakken en nog wat benodigdheden zoals lepels, koelbox en keukengerei. Dit alles dankzij het doel 'Remke goes to Ghana'. Margeret is er zo blij mee! Tijdens ons bezoek aan de markt zijn de mensen niet echt vriendelijk....krijg er van langs als ik verkeerd sta en wanneer ik vraag om een foto te maken wordt er tegen me geschreeuwd, oke doe ik dat niet..... Dit ervaar ik ook in sommige taxi's. Het is van het ene uiterste in het andere. Je ontmoet vriendelijke en gastvrije mensen maar ook onvriendelijke mensen..... Verder wordt er door twee verkoopvrouwen tegen Margeret gezegd dat we op elkaar lijken, we hebben volgens hun hetzelfde gezicht. Grappig, ik blank en zij donker..... Terug bij Molly de was afhalen en de laatste nieuwe was ophangen. Even later valt de regen met bakken uit de lucht.....goed voor mijn wasje. Buiten is het even lekker fris, fijn! Ik ga daar zitten lezen. Suus en Maaike bellen, leuk! Om half zes is mijn eten klaar. De anderen zijn er nog niet dus ik eet alleen. Er is geen elektriciteit en als het om zes uur donker wordt is dat een rare gewaarwording. In het pikke donker loop ik met een kleine zaklamp door Molly's huis om af te ruimen. En wat dan?.....zo lig je om zeven uur in je bed, de regen klettert op het dak. De zaklamp geeft nog een beetje licht. Kijken hoe lang ik nog kan lezen......