26-12-2013

6 januari 2014 - Komenda, Ghana

2e kerstdag. Een rustige start van de dag. Ontbijten op de verranda met yoghurt en meusli. We fietsen naar Ko-sa en komen langs de kralentuin van Quadjo. Ff afstappen om daar te kijken. Hij maakt kralen van glas en vandaag is er een 'workshop' voor een paar kinderen. Leuk om te zien! Om tien uur wandel ik het strand op. In de zon genieten van mijn boek en muziek. Na twee uurtjes is het goed geweest. Ik ga bij Quadjo langs voor wat souveniers, hij zit nu op het strand met alle zelfgemaakte sierraden. Dan bij Ko-sa in de schaduw met thee en appeltaart. Krijg gezelschap van Peter en Manamaa. Met Manamaa wandel ik later over het strand en doen we spelletjes bij het water. Ook even bellen met mijn familie, zij vieren vandaag samen kerst. Bij Annelies en Nol thuis douchen en relaxen. Wanneer we op de verranda zitten met thee zie ik dat er verderop twee kinderen met een scherp blad worden geslagen door een jongen. De kinderen moeten huilen en proberen weg te komen. We roepen maar dit helpt niet. Nol fietst er naar toe en gelukkig houdt het dan op. Dit blijft moeilijk om te zien maar gebeurd hier meer. Is ook lastig om goed op te reageren door de cultuursverschillen hierin. Om zes uur terug naar Ko-sa. Bijkletsen met Peggy. We eten met z'n zevenen. Om 22.30 uur lig ik in bed.