18-12-2013

20 december 2013 - Cape Coast, Ghana

Dit was een mindere nacht. Heb ruzie gehad met het muskietennet en lig er nu opgerold in. Ik ruik rook...brand? Gelukkig niet in huis. De achterbuurman is zijn afval aan het verbranden, tja dat moet ook gebeuren. Stinkt wel enorm zeg. Ik ga me wassen en regel de ontbijttafel (het ontbijt bestaat uit een droog witachtig brood met vreemde smaak, heb zelf boter, jam en pasta gekocht en dit helpt goed om het weg te krijgen, een banaan en een lekker bakkie thee) Om acht uur ben ik bij de Day Care. Vandaag begin ik met voorlezen. Grappig om te merken dat je na vier weken verschil ziet bij de kinderen in de omgang en het contact met elkaar en met mij. Ze luisteren beter naar wat ik zeg en vraag. Ook zijn ze positiever en vriendelijker tegen elkaar tijdens de activiteiten die ik met hen doe. Op deze momenten zie ik dat ze elkaar minder slaan, niet roepen 'I will beat you' en niet schreeuwen. Na vier weken observeren zie ik duidelijk dat deze aanpak van een tik geven, straffen en schreeuwen niet werkt. De kinderen worden er brutaler van, ze gaan minder respectvol om met de leerkrachten en met elkaar. Ze slaan en schreeuwen naar elkaar, zeggen niet de waarheid en zoeken nieuwe grenzen op. Verder met het voorlezen. Daar genieten ze enorm van. Daarna is het tijd voor de laatste twee examens! Terwijl de kinderen daarmee bezig gaan verf ik de speeltoestellen buiten voor de tweede keer. Als de examens klaar zijn gaan we in groepjes van zes naar de playroom. Puzzelen, bouwen, tekenen, zingen en muziek maken. Om half twee vertrek ik naar de Abura. Daar ontmoet ik Eric van Projects Abroad. Samen gaan we op zoek naar stof voor een jurk. Grappig om met hem rond te lopen, we hebben onderweg leuke gesprekken en merk in de kraampjes waar we komen dat hij ook verstand heeft van mooie stoffen :-)                                                                           Na anderhalf uur vind ik dankzij hem drie prachtige dikke gekleurde stoffen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Carola Koorman:
    22 december 2013
    wat gaaf om die verschillen te zien in de omgang. Dat zijn mooie leermomenten hè. Je hebt het goed daar!
    Veel liefs
  2. Theo te linde:
    24 december 2013
    Hadieremke. Wat voor fantastische verhalen. Hoop dat je ze allemaal een keer in boekvorm uitgeeft. Weet wel een uitgever!
    Vanhieruit alle goeds, fijne en bijzondere dagen in een total andere omgeving. Geniet er verder van. Fielfs van ons allen. Theo