06-01-2014

9 januari 2014 - Komenda, Ghana

Ik ben om half zeven wakker. Douchen en ontbijten. Dan naar Abbey's school. Benieuwd hoever ze zijn gekomen met het dak van het andere gebouw. Onderweg nog wat hout halen. Ze zijn bezig met het dak (zie foto) Wij gaan in de lokalen aan de slag: puinruimen, vegen, schoonmaken, indelen en de planken aan de muren bevestigen. Hulp van twee leerkrachten, goed dat ze er zijn! Om drie uur zijn we klaar. Ziet er toch mooi uit (zie foto's) En leuk om nu te zien wat er een diversiteit is aan spel- en lesmateriaal. Super voor de kids en leerkrachten! Onderweg stoppen voor een fanijsje. Dan naar huis. Als we in Ampany aankomen zwaaien naar de kinderen die langs de weg staan. Je ziet kinderen zwaaien, spelen, koken, zichzelf wassen maar ook die hun behoefte aan het doen zijn, ondertussen in een pan roeren die op een vuurtje staat en ook nog gauw even zwaaien.....multifunctioneel zijn die Ghanezen ;-) Thuis douchen en er is wifi, vlug wat reisverhalen/foto's plaatsen. Om zes uur ben ik op Ko-sa. Ik raak in gesprek met twee Nederlanders die elk jaar naar het weeshuis Hanukkah gaan. Ze ondersteunen één van de kinderen daar financieel. Leuk om hierover met hun te praten. Hanukkah is de plek waar Dorith twee keer vrijwilligerswerk heeft gedaan. SBS6 heeft over Hanukkah een programma gemaakt wat binnenkort in Nederland wordt uitgezonden.

De volgende keer wil ik daar zeker een bezoek aan brengen. Aan tafel eten met Annelies en Nol en twee vrienden van hun. Heerlijk gegeten en leuke gesprekken. Om 23.00 uur lig ik in bed....zin in morgen!